Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

Technische Watersportservice

Osmose? Geen paniek, wij lossen het voor u op!

Als erkend International Gelshield Center maken wij gebruik van het succesvolle HotVac systeem. Watersportcentrum ‘de Brekken’ en International Paint bieden u nu een volledige zekerheid via deze Gelshield methode. U ontvangt een vijfjarige garantie op een professioneel aangebrachte Osmosepreventie of Osmosereparatie systeem.

Osmose?

Osmose ontstaat wanneer water in het polyesterlaminaat terecht komt. De kwaliteit van de toegepaste gelcoat, glasweefsel, polyesterhars of ondeskundige reparaties kunnen daarvan de oorzaak zijn. Ook het soort water en de lucht- en watertemperatuur spelen een belangrijke rol.

In de scheepswand ontstaat een chemische reactie tussen water, organische zuren en oplosbare stoffen zoals propyleen, glycol en styreen. Door deze reactie wordt een degeneratieproces in gang gezet, er worden zure oplossingen gevormd die het proces versnellen. Uiteindelijk leidt dit tot zichtbare blaasjes in de gelcoat. Bij het doorprikken van deze blaasjes komt een naar azijn ruikende bruine of grijsgroene substantie vrij.

Osmose kan er zelfs voor zorgen dat er barsten in de scheepshuid ontstaan en er delaminatie plaatsvindt. Om hoge reparatiekosten te voorkomen, is het verstandig om het niet zo ver te laten komen bij uw polyester jacht.

Onderzoek naar osmose

Als er blaasjes op de romp geconstateerd zijn, is het verstandig deze direct te laten onderzoeken, om zo de schade zo veel mogelijk te beperken. Met een speciale vochtmeter kunnen de monteurs van de Technische Watersportservice het vochtgehalte in het laminaat bepalen. Om vast te kunnen stellen of het vocht zuur is, wordt er een conisch gaatje geboord, waarna de zuurgraad wordt gemeten.

Yachttechnicus van Watersportcentrum ‘de Brekken’ Rolf Niemarkt:
‘Naar aanleiding van zo’n onderzoek kan met beoordelen of er in de toekomst blaasvorming kan optreden en of de romp dient te worden behandeld. Wanneer er geen vocht, maar lucht in de blaasjes zit, is het probleem niet zo groot. Weliswaar is ook dan een aanpak op korte termijn gewenst, maar die is minder ingrijpend en kostbaar.’

Wat is HotVac?

HotVac is een afkorting voor warmte (hot) en vacuüm (vac) en worden beide toegepast tijdens de osmose behandeling. Voor grondig en snel drogen van het onderwaterschip worden rubberen matten aangebracht, deze worden vacuüm gezogen en verwarmd tot 92° Celsius. De combinatie van vacuüm en warmte zorgt ervoor dat de schadelijke stoffen vrijkomen en dat ze worden afgezogen. Door het gebruik van temperatuursensoren, is het systeem 100% beveiligd. In tegenstelling tot het oude, vele maanden durende atmosferische droogproces, waarbij het schip buiten in de wind wordt gedroogd, worden met het HotVac proces ook alle chemische verontreinigingen uit de romp gezogen.

Maar voordat het drogen kan beginnen, moet eerst de gelcoat (de dunne kleurlaag) worden verwijderd, dit gebeurt met een schilmachine. De schilmachine is een speciaal hiervoor ontwikkelde frees, waarvan zeer nauwkeurig de diepte kan worden ingesteld, zodat alleen de dunne kleurlaag wordt verwijderd. Vervolgens worden de ingekapselde zuren zoveel mogelijk verwijderd, door het onderwaterschip af te spuiten.

Als dit is gebeurt, kan het droogproces met ons HotVac-systeem worden gestart. Op dit punt in het proces heeft het polyester een sterkere structuur gekregen, doordat naharding van het laminaat plaatsvindt. Nagelhard laminaat is minder gevoelig voor langdurige blootstelling aan water.

Wanneer de romp droog is, worden eventuele ruwe oneffenheden weggeschuurd. Vervolgens wordt een hechtlaag aangebracht, daarna kan het plamuren beginnen. Dit plamuren gebeurt met een fijn korrelige epoxy-plamuur, als dit is afgerond wordt het onderwaterschip wederom geschuurd. Daarna kan begonnen worden met he aanbrengen van vier lagen Gelshield Plus en tenslotte antifouling.

Afhankelijk van de grootte en hoeveelheid in het polyester aanwezige vocht, kan het onderwaterschip na toepassing van het HotVac systeem binnen 3 tot 5 weken droog zijn. Inclusief de behandelingen met epoxy verfmaterialen, vergt de hele behandeling slechts 7 weken.

Na het zeer zorgvuldig uitvoeren van de HotVac osmose behandeling, geven wij u, als officieel International Gelshield Center, de garantie dat er de komende vijf jaar geen osmose meer optreedt.

Stappenplan HotVac osmose behandeling:

  1. Schip uit het water halen, afspuiten en in de verwarmde hal plaatsen
  2. Schillen van het onderwaterschip
  3. Drogen d.m.v. het HotVac systeem
  4. Aanbrengen van een hechtlaag, daar waar nodig plamuren
  5. Aanbrengen van vijf lagen Gelshield Plus coating tot 300 Mu (tegen indringing van vocht)
  6. Afwerken met aangroeiwerende verf (antifouling)
  7. Gratis winterstalling op het buitenterrein

HotVac osmose behandeling bij Watersportcentrum ‘de Brekken’

Kosten

Een Hotvac osmose behandeling op basis van de Gelshield methode van International Yachtpaint, in een speciale hal kost bij WSC de Brekken € 395,00 per vierkante meter onderwaterschip, inclusief 21% BTW en vijf jaar schriftelijke garantie.

De werkzaamheden worden op onze eigen watersportafdeling uitgevoerd. Wij kunnen schepen tot maxmaal 12,50 mtr lengte en een diepgang van 1,60 mtr. handelen.

(Op al onze diensten en leveringen zijn de HISWA-voorwaarden van toepassing).

Hoe groot is mijn onderwaterschip
De berekening van de oppervlakte van onderwaterschip is afhankelijk van de rompvorm en het type schip. Hierbij een voorbeeld berekening per romptype:

Lengte: 9,15 m
Breedte: 3,29 m
Diepgang: 0,80 m

 

Motorboot
Lengte waterlijn x (grootste breedte waterlijn + diepgang) = ? x 0,75
9,15 x (3,29 + 0,80) = ? x 75%
9,15 x 4,09 = 37,42 m2 x 75 % = 28,10 m2

Zeilschip met gietijzeren ballastkiel  (Wij kunnen schepen tot maxmaal 12,50 mtr lengte en een diepgang van 1,60 mtr. handelen)
Lengte waterlijn x (grootste breedte waterlijn + diepgang) = ? x 0,60
9,15 x (3,29 + 0,80) = ? x 60 %
9,15 x 4,09 = 37,42 m2 x 60 % = 22,50 m2

Zeilboot S’ spant (Wij kunnen schepen tot maxmaal 12,50 mtr lengte en een diepgang van 1,60 mtr. handelen)
Lengte waterlijn x (grootste breedte waterlijn + diepgang) =
9,15 x (3,29 + 0,80) = 9,15 x 4,09 = 37,42 m2

 

HotVac methode Lemmer, Friesland | OsmoseCentrum

Flyer Watersport Service
Flyer Osmose

Golf